|
namn!
|
Hej på er alla hjälpsamma och fina människor! <3
Tänkte bara påpeka att överallt så skrivs det om hur man ska gå ner i vikt, banta och äta på bästa sätt m.m. I tidningar, anonser på nätet, tv.. överallt. Men varför står det aldrig hur man går upp i vikt? Det problemet har jag, och alla undrar vad det är för fel med att vara smal...?! Vem vill inte vara det liksom, så brukar de flesta reagera.. Men jag vill inget hellre än att gå upp 10 kilo (minst) Jag försöker och försöker, går upp något kilo men sen när jag inte "tänker" på det så tappar jag det kilot igen.. (Jag har inte anorexia)
Har det i generna, hela min släkt är smal. Men jag måste ju kunna påverka det?! Förresten är 170cm och väger 45kg. Min "drömvikt" är runt 55 kg. (är 16år) Dricker röd mjölk och äter frukost, lunch, mellanmål och middag. Äter normal mängd, kanske lite mindre. Tränar normal och allt.. Jag hatar verkligen det här.. Och fokl som säger åh vad smal du är. Ni ska veta att det är ingen komplimang för mig..
Juste en till fråga när jag ändå håller på ;) Hur tvättar ni era Bh:ar? Jag tvättar för hand, men de vita är ju hopplösa? hur bär man sig åt??
|
04 jul, 2012, 21:04
|
|
Yfitops
|
Ibland får man helt enkelt ta det för vad det är, och vara skapt som man är skapt. Men om du verkligen vill gå upp några kilon så tycker jag att du ska vända dig till en dietist. Eller börja ta proteindrycker efter träningen, men det kommer inte komma magiskt och det bästa är ju att prata med en professionell dietist som vet allt om hur man handskas med det här. :) Men jag är säker på att du är otroligt fin som du är!
Ps: Man har oftast en högre förbränning i tonåren och håller lätt sin vikt oavsett vad man äter, efter 20års åldern börjar det sakta ner och man lägger på sig lättare. :)
Ps2: Det finns vissa påsar man kan köpa som man lägger bh:arna i när man tvättar dem i tvättmaskin. Brukar tvätta mina (brukar tvätta banden själva - alltså ta bort dem innan) sen tvätta i låg temperatur med ett inte allt för starkt tvättmedel. Läs tvättråden!)
|
04 jul, 2012, 22:38
|
|
Alwaays
|
Har samma problem.. Sist jag vägde & mätte mig så var jag 161 cm och vägde runt 42 kilo? Är 15 år. Jag har också de generna, jag har även hållt på med detta i hela mitt liv & försökt att gå upp vi vikt.. Ganska tröttsamt om man säger så..
|
05 jul, 2012, 00:30
|
|
skogstrollan
|
jag tar ibland lite vanlig tvål när jag tvättar vita BH:ar, det gör dem vitare! :) lycka till med att gå upp i vikt, jag har tyvärr inget bra tips eftersom jag snarare har motsatt problem!
|
06 jul, 2012, 20:37
|
|
TeaH
|
Jag har samma problem. Jag är ungefär lika långa och väger samma som du. När folk säger att jag är spinkig eller "för" smal så sårar det verkligen men nästan ingen fattar ju det? Nu har jag lärt mig att vara stolt över min kropp. Men jag brukar tänka att det finns massa personer som kämpar för att bli smala. Det måste ju betyda att många tycker det är fint. Så det bevöver inte vara fult att vara smal/spinkig. Fast man måste själv förstås kunna känna sig nöjd. Jag tycker det är vackert med kurvor och former. Men jag tycker även det är fint att vara smal. Var nöjd över dig själv! Du är fin som du är och att vara smal är fint.
|
22 jul, 2012, 02:18
|
|
girls4ever
|
Jag har exakt samma problem jag är 156 cm lång och väger 33 kg.
Jag är jätte smal och det störiga är att alla kallar mig för smalis och säger visa din hand sen svarar dem bara så smal du e.
Jag hatar att alla håller på så men jag är endån glad över att jag inte har anorexia.
Jag bryr mig inte så mycket om det längre som för då brukade jag gråta när någon sa t.ex. smalis, tandpetare, ohhh vad smal du är.
De beter sig som om att de inte har sätt någon smalare än mig.
Iallafall bry dig inte om det dem säger, dem behöver inte bry sig om någon annan dem borde tänka på sig själv istället för att gå runt och säga sådana saker.
|
22 jul, 2012, 13:34
|
|
blåklint
|
Det som jag har hört man ska göra för att gå upp i vikt. Vet dock inte om det är helt sant. Det är ungefär samma sak som att gå ner.
Äta regelbundet och äta såklart mycket :)
|
23 jul, 2012, 16:03
|
|
Storm
|
Du har otroligt hög ämnesomsättning (som det verkar som att det går i arv i din familj). Du räknas som udnerviktig och det vet du. Det enda sättet att få hjälp är via en läkare. De kommer bland annat att ta ett sköldkörtelprov och sen diskutera eventuell medicinering för att lugna den stora ämnesomsättningen. De kommer säkerligen även ta näringsprov för att se vad din kropp tar åt sig i näringsväg och sedan bedöma.
|
23 jul, 2012, 18:57
|
|
Storm
|
Om du vill skippa läkaren till att börja med så kan du faktiskt köpa bantningspulver. Det står på förpackningen hur du ska göra för att gå upp i vikt, det är typ att du ska äta som du äter plus lägga till 2-3 drinkar per dag. Du kan även ringa dem och fråga hur du ska göra så slipper du läsa dig till det. Mycket bra som start för viktuppgång. Köp enbart på apoteket och rekommenderar starkt att du ringer för rådgivning.
En dietist (via en läkare kanske du måste gå, ring vårdcentralen och se om du kan boka tid hos en dietist utan att ha träffat läkare. Jag tror att det går, det funkade för mig när jag behövde en dietist). En dietist kan även ordinera näringstillförsel som gör att du går upp till normalvikt
|
23 jul, 2012, 19:00
|
|
dramanda1
|
har haft samma problem men nu väger jag över 50 kilo och är 1.64 cm lång och i början ac året vägde jag bara 40 kilo och dte kläder som var för stora för mig bland annat en kjol som jag hade köpt helt ny den för för stor och nu är den för liten.
|
27 jul, 2012, 14:41
|