#BLOODNORMAL

Mens är ju en naturlig del av livet. Varför ser och hör vi då så lite om mens i film och på tv? Genom att vi döljer något som är normalt bidrar vi bara till att den skam och blygsel många kvinnor redan känner kring mens. Vi måste tala öppet om mens i stället.

Med #bloodnormal vill vi bryta tabut kring mens. Vi har gjort en onlineundersökning bland 10 017 män och kvinnor som visar att 74 procent* av dem vill se mer realistisk mensreklam. Vi visar verkliga situationer, vi visar blod, vi visar världen att det enda sättet att få bort fördomarna är att synliggöra det osynliga.

Genom att lyfta fram blodet i rampljuset, fram på tv-skärmarna och in i samtalen vill vi skapa en mer positiv värld för framtidens kvinnor. Borde det inte vara lika normalt att prata om mens som att ha mens?

[Källor: *SCA har genomfört en onlineundersökning bland 10 017 män och kvinnor i åldern 13–50 år som bor i Storbritannien, Nederländerna, Sverige, Ryssland, Mexiko, Argentina, Sydafrika, Kina och Malaysia. Intervjuerna ägde rum mellan den 18 april och 9 maj 2017. Studiens felmarginal ligger på +/– 0,98 %. Undersökningen administrerades av det globala marknadsundersökningsföretaget Bilendi.]

Inspirerande samarbeten

Vi jobbar med personer från hela världen för att synliggöra mens i mainstreammedia. Med hjälp av allt från den framstående franska skådespelaren Victoire Dauxerre, till den unga stand up-komikern Saffron Herndon vill vi uppmuntra alla världens kvinnor att leva livet fullt ut.