Illustration av en tjej som mediterar på en gul bakgrund - Libresse

Det är dag ett, början på din mens och kanske är du nu så trött att tanken på att rosta bröd får dig att trycka på snooze-knappen. Vid dag 15 har ditt humör lyft och livet verkar inte så illa. Känner du igen det? Välkommen till hormonernas spännande värld!

Nivåerna förändras under din cykel och det påverkar vad du gör och hur du känner dig.

Man har mens i genomsnitt 450 gånger under en livstid

Du räknar längden på din cykel från när din mens börjar tills dagen innan din nästa mens börjar. Så antalet menscykler blir också 450 i genomsnitt. Den genomsnittliga cykeln varar 28 dagar, men allt från 21–40 dagar är normalt.

Varför känns det som om jag balanserar på en känslomässig gungbräda?

Det är inte bara vad som händer i skolan eller hemma som kan påverka våra känslor. Dessa saker kan verka helt stabila och vi kanske ändå inte känner oss så harmoniska. Det beror på att hormoner ständigt skiftar under hela vår cykel, och de påverkar hur vi känner oss.

Tänk dig att hormonerna är personer (det finns en hel massa av dem – östrogen, testosteron och progesteron för att nämna några). Tänk dig nu att de sitter vid varsin ände av en gungbräda. Ibland är balansen lätt att få rätt. Ibland är det mindre lätt. Tänk dig nu att östrogenet hoppar av gungbrädan så de andra flyger upp i luften och tar omedelbart med sig det trevliga humöret du hade. 

Hormoner är oberäkneliga,de påverkar inte bara hur du känner dig utan spelar en stor roll i hur hungrig du är, hur mycket energi du har, vilken koncentrationsnivå du har och, förvånande nog, vilken kroppsstyrka du har. Så det är helt normalt att alla dessa saker förändras under hela din cykel när hormonerna kommer och går.

3000x1200_Article 2_Secondary image_Week 1 (days 1-7).png

Vecka 1 (dag 1–7)

Hej, mensen! Våra östrogenhalter är lägst på dag ett, så bli inte förvånad om du saknar energi. Du kan få mensvärk under de första dagarna av blödningarna, eller känna dig lite trött, nervös eller lättirriterad. Och dina bröst kan kännas mycket tunga och/eller ömma.

Med tiden ökar din östrogennivå, vilket kan göra dig skarpare och mer fokuserad – goda nyheter om du behöver få viktiga saker gjorda!

Kom ihåg att lyssna på din kropp denna vecka – när du är trött ska du vila. När du är hungrig ska du äta. Och när du vill prata om dina känslor ska du göra det. Det kan låta som väldigt enkla saker, men det är ofta sånt som vi glömmer. Det är viktigt att komma ihåg att vår kropp påverkar vårt sinne och vice versa.


GIF av två tjejer som hoppar i en säng och har kul - Libresse

Vecka 2 (dag 8–14)

Känner du dig uppåt? Tacka dina stigande östrogen- och progesteronnivåer. Nu när blödningarna är över (mens kan hålla på i allt från tre till åtta dagar[1]) och dina östrogen- och testosteronnivåer fortsätter att stiga, är du antagligen full av energi.

Din libido (även kallad sexualdrift) kan ha ökat. Det kan betyda att personen som sitter framför dig i klassen – den du inte märkte tidigare – plötsligt ser rätt sexig ut.

Om du har sagt till dig själv att du inte klarar av något – nu kommer perioden när du kanske känner att du faktiskt kan det. Men ta det lugnt – den extra hormonkicken kan ge ångest, så omge dig med personer som du litar på, skippa koffeinet (inga energidrycker, snyft) och kör lite lågintensiv träning (simning, yoga och så vidare) för att hålla ångesten borta.

3000x1200_Article 2_image 3_Week 3 (days 15-21).png

Vecka 3 (dag 15–21)

När din östrogennivå sjunker, kan du känna dig håglös. Detta, tillsammans med den stigande progesteronnivån som kan tömma dig på energi, ger dig den perfekta ursäkten att slöa under täcket.

Vid slutet av veckan stiger dina hormonnivåer och planar ut, vilket ofta ger en känsla av lugn och välbefinnande. Man kan säga att gungbrädan är i balans igen.

Ägglossning är den stora händelsen den här veckan, vilketinnebär att chansen att du blir gravid om du har oskyddat sex är som störst nu. 


Vecka 4 (dag 22–28)

En del kallar den här fasen PMS-veckan (premenstruellt spänningssyndrom), eftersom östrogen, testosteron och progesteron rasar i botten, vilket ofta resulterar i ett ovanligt dåligt humör.

På grund av hormonförskjutningen kan ditt humör bli oberäkneligt – bli inte förvånad om du plötsligt blir irriterad av något som en vän äter (även om det inte har stört dig förut) eller om du skriker högt när du missar en buss med en hårsmån.

Det plötsliga raset i östrogen kan störa din sömn också (jo, det här hormonet innehåller sömnreglerande serotonin). Men försök att inte oroa dig.Du är bara mänsklig och som alla andra har du toppar och dalar och tusen mellanlägen. Ibland kan det vara bra för dig att stänga ute omvärlden, så ta ett bad, sms:a en vän eller bara sträcktitta på film eller en serie. Det borde vippa ditt humörs gungbräda tillbaka i balans. 

Och om något känns konstigt?

  • Försök att prata med någon, oavsett om det är öga mot öga eller om du gör det via telefon. Vi vet hur svårt det kan vara att öppna sig, men fördelarna att berätta om dina problem för någon du litar på är det stöd och den hjälp du får. Vi ger dig några enkla tips för att prata om saker här.
  • För det mesta blir du då försäkrad om att allt du upplever är normalt – från oregelbunden mens (stress kan göra konstiga saker med våra cykler) till att vara ledsen.
  • Om du verkligen inte känner att de saker du upplever är ”normala” (om ditt dåliga humör fortsätter i flera veckor, eller om du ofta känner dig utom kontroll eller om din mensvärk är väldigt intensiv), se till att berätta för någon. En vän, familjemedlem, lärare eller en hjälplinje / jourtelefon kan vara bra alternativ. Kom ihåg att det alltid finns människor som kan hjälpa dig, och du ska aldrig behöva ta itu med dessa bekymmer på egen hand!

[Källor]

[1]http://www.arhp.org/Publications-and-Resources/Studies-and-Surveys/Menstruation-and-Menstrual-Suppression-Survey/fact-sheet

[2]https://www.nhs.uk/conditions/periods/

Fortsätt att lära dig mer

Utforska mer

Dela Twittra