Illustration av en hjärna med olika känslor och känslor på en blå bakgrund - Libresse

Om du skulle kunna kika in i din hjärna skulle du se en komplicerad kabelomkoppling, lite som en tallrik med spaghetti. Mellan 11 och 27 års ålder (ja, faktiskt!) sker många förändringar där inne. Förändringarna utlöser ofta känslor som är svåra att hantera och beteenden som det känns svåra att kontrollera.

Vi ska kika på de förändringarna och prata om sätt att hålla dig samlad genom det svåra och det roliga.

Hjärnans arbete

 
Jo, den går igenom snabba förändringar. Faktum är att sista gången den gjorde någonting så spektakulärt var när du var inne i din mammas livmoder.

Vad är det för fel på mig?

Det kan vara ensamt eller överväldigande när dina känslor är så oförutsägbara, men du försöker bara hantera en drös nya känslor. De bitar i din tonårshjärna som ska reglera ditt humör och beteende håller fortfarande på att bildas.

Pannloberna – som styr impulser, hur du reagerar på vissa situationer och hur du organiserar ditt liv – är de sista delarna av hjärnan som omkopplas för vuxen ålder. Så om du känner att du inte kan prioritera saker som behöver göras, eller märker att saker som verkligen sårade eller irriterade dig när de hände nu känns som småsaker, så är det inte konstigt. Det är så mycket som händer i ditt liv! 

Vissa vardagssituationer – som att inte kunna hitta dina favoritjeans, eller en vän som inte sms:ar dig tillbaka – kan få dig att skrika frustrerat.  Småsaker kan snabbt bli till något dramatiskt när din hjärna inte kan gå in och hjälpa till att lugna ned dig. 

Bli inte arg på dig själv utan hitta saker som hjälper dig att bli lite lugnare. Det kan vara en promenad, att ringa en vän, att kasta gosedjur i väggen – eller en meditationsapp.

3000x1200_Teens_Explorer_Article 4_secondary image 1_Anxiety and other uncomfortable feelings.png

Ångest och andra obehagliga känslor

Du upplever förmodligen vissa känslor för första gången. Och det kan vara läskigt. Ångest, till exempel. Det som kan ge dig fjärilar i magen, svettiga handflator, eller vara skälet till att du biter dina naglar. 

Du kan veta vad som gör att du känner dig på ett visst sätt (prov i skolan? problem med en kompis?). Men ibland är det inte vara så lätt att lista ut. Känslor är lömska saker – de kan smyga sig på utan någon speciell anledning, störa din sömn eller göra det svårt att koncentrera sig. 

Lär dig vad det kan vara som får dig att känna på ett visst sätt genom att skriva dagbok. Om du inte är fullt så organiserad, kan du anteckna i din mobil för att upptäcka mönster i ditt beteende. När du kan känna igen vissa känslor tidigt blir det lättare att hindra att de blir ohanterliga. Med tiden hittar du saker som hjälper dig att hantera känslorna. Och kom ihåg att det kan göra det mindre jobbigt att berätta om din ångest för någon annan.

Dina känslor bestämmer inte vem du är som person.

Bara för att du har känt dig nere i några dagar så betyder det inte att du alltid kommer att vara ledsen. Eller bara för att du skrikit mycket nyligen betyder det inte att du alltid kommer vara arg. 

När du känner dig skuldmedveten över hur du betett dig, ska du inte döma dig själv för hårt. Att se framåt och lära sig av sina misstag är bättre än att vara sur på dig själv hela tiden. Att älta det som har hänt kommer aldrig att göra någonting ogjort. Så säg förlåt om det behövs och gå vidare. Kom ihåg att även de mest förnuftiga människorna på jorden säger saker de inte menar eller fattar några ganska ogenomtänkta beslut då och då. Det är mänskligt. Och särskilt under puberteten är det vanligt.

3000x1200_Teens_Explorer_Article 4_secondary image 2_Me, myself and I.png

Allt handlar om mig

Självkänsla. Självförtroende. Självacceptans. Allt det är saker vi får höra att vi måste jobba på om vi vill vara lyckliga. Men att folk säger att vi ska göra något betyder inte alltid att det är lätt att sen göra det.

Vårt självförtroende kan få rätt mycket stryk under puberteten. När vår hjärna förändras kan de känslor som då följer göra det svårt att lista ut vilka vi är, vad vi är bra på och hur vi ska bete oss.

Ibland dömer vi oss själva mycket hårdare än vi skulle ha dömt en vän. Varför inte se dig själv som en vän, någon som förtjänar uppmuntran och respekt? Innan rösten i huvudet tar över och säger: ”Jag är inte tillräckligt bra”, fråga dig själv om du skulle säga eller tänka detsamma om någon du älskar. 

Problem har en tendens att tynga ner våra axlar och vårt sinne, så när du känner dig överväldigad är det bra att föreställa dig dina problem på marknivå – inte på huvudnivå. När du står upp känner du dig stärkt av hur mycket större du är än dina bekymmer.

3000x1200_Teens_Explorer_Article 4_secondary image 3_ Why aren’t I happy with my reflection.png

Varför är jag inte nöjd med min spegelbild?

Vi har sett hur vår kropp förändras under puberteten här. Ibland kan det kännas som att vi gick till sängs som en person och vaknade som någon annan.  

Hur vi känner inför vår kropp kan påverka hur vi känner oss i allmänhet. Om du inte gillar ditt utseende kan det bero på att du har kollat på andra, och din hjärna säger att du inte kan mäta dig med dem. 

Men att vara attraktiv handlar inte bara om hur vi ser ut. Vi dras till människor (och de dras till oss) på grund av alla möjliga saker, från deras humor till hur de luktar till deras unika stil – det finns en miljon saker som en selfie inte kan visa.

Snarare än att jämföra dig med andra eller titta på det som du inte tycker om, överraska dig själv genom att välja ut de saker du är stolt över: vilken är din favoritegenskap? Vad gör dig unik? Våra kroppar är som mästerverk i ingenjörskonst. Fokusera på vad din kropp kan göra istället för hur den ser ut.

Du kan ha snabba fötter eller fingrar – perfekt för idrott eller dans, för att spela instrument eller datorspel. Du kan ha hökögon som märker varje liten detalj i någons kläder, eller kemin mellan två personer i en dokusåpa. Kanske dina öron är jätteskarpa så att du uppfattar alla känslor i någons röst. Eller så kan du ha en otrolig kondition som håller dig igång på längdskidåkning på vintern eller som gör att du kan simma längd efter längd. 

Vad det än är, så finns din kropp där för att hjälpa dig att göra saker du älskar. Var inte så hård mot den alltid!


GIF av en tjej som är uppriven och äter glass på en soffa - Libresse

Vet du inte vad du känner eller varför? Det kräver övning.

Ensam, arg, glad, ledsen? Under puberteten är det ofta svårt att veta vad man känner. Men om du övar på att sätta ord på dem så blir du snabbare på att identifiera dem.
 
Tänk dig att du känner dig less. Du vet inte varför.  Du äter några kex, men det får inte bort känslan. Så du gömmer dig i ditt sovrum. Vilket faktiskt gör dig ännu mer eländig och ensam. 
 
Tänk nu att du istället för att gå till ditt sovrum accepterar att du känner dig ledsen och att du inte vet varför. Du väljer att berätta hur du känner för någon nära dig, som din mamma eller pappa. Och de hjälper dig att hitta något som kan hjälpa att göra känslan mer uthärdlig, eller så ger de dig en kram och du känner dig mindre ensam. Bättre, va?
3000x1200_Teens_Explorer_Article 4_secondary image 5_Keep on talking.png

Fortsätt prata

När det blivit en vana att sätta ord på dina känslor ska du försöka att fortsätta prata. Dela med dig om hur du känner även om det är svårt till en början.  Att prata om det gör att andra får veta hur det är med dig, och då blir de bättre på att stötta dig. Skriv ner dina känslor i en dagbok, ett brev eller använd dem i en sång eller dikt. Att klottra på ett papper eller rita är ett bra sätt att uttrycka hur du känner dig om det känns som ett alltför stort steg att prata om det för tillfället. 
 
Om du känner dig ledsen hela tiden eller upplever akut ångest eller depression, så kan du behöva särskild hjälp under en längre tid. Som med allt som finns i ditt huvud (men påverkar alla delar av ditt liv) så kommer det att kräva mod att berätta för någon vad som händer med dig. 
 
Men om du har fastnat i ett mönster i vad som känns som en evighet, är första steget till att få det stöd du behöver att prata med någon som du verkligen litar på. 

[Källor]

http://www.telegraph.co.uk/news/health/children/11739219/Revealed-Inside-the-mind-of-a-teenager.html

Fortsätt att lära dig mer

Utforska mer

Dela Twittra