Kvinnor som utövar yoga

Att bli på lynnigt humör innan och under mensen är inte någon form av ”livsångest” eller livskris.

Det är mer troligt PMS, eller premenstruella symptom, som även kallas för premenstruella spänningar/syndrom. Förutom att få ömmande bröst, värk, smärta och uppsvälldhet, kan kvinnor få humörsvängningar under perioden innan mensen. Detta beror på skiftningar i den mängd östrogen som din kropp producerar. Resultatet: en känslomässig berg- och dalbana under ett par dagar eller till och med veckor.

En minoritet av kvinnorna lider av så svåra känslomässiga problem att de måste söka läkarvård. Detta är mer än bara vanlig PMS, det handlar om premenstruellt dysforiskt syndrom eller PMD/PMDS [1] och det kan leda till panikattacker, depression, extrema raseriutbrott och till och med självmordstankar. Det är absolut nödvändigt att söka hjälp om denna beskrivning passar in på dig eftersom PMD inte kan hanteras av personer på egen hand.

Och även om PMS också kan vara jobbigt och störande så har tack och lov de flesta kvinnor inte så stora problem som på PMD-nivån. Att hantera PMS innebär att man hittar sätt att hantera sina känslor och att man tar hand om sig själv till max. Gör så här för att försöka jämna ut PMS:ens höga berg och djupa dalar: Prova på aerobics, träning som löpning, dans eller spinning, till fördel i kombination med yoga eftersom det hjälper till att lugna ner dig och hålla dig på ett jämnare humör. Det kan också hjälpa att få rejält med sömn och att äta en balanserad och hälsosam kost. Du kan känna ett behov att skämma bort dig själv lite och det är helt okej, så länge det inte handlar om choklad eller skräpmat. Så skäm gärna bort dig lite själv, eller ännu bättre, se till att få en massage.

Hur man hanterar PMS

Yoga
Börja med yoga

Detta är ett jättebra sätt att hantera PMS-relaterade humörsvängningar. Massage, Taijiquan (tai chi) och meditation är också väldigt bra eftersom det hjälper dig att slappna av och känna dig mindre stressad.

Lungor
Sluta röka

Om du röker ska du försöka sluta med det. Förutom hälsoriskerna med det, visar studier att kvinnor som röker löper mer än dubbelt så stor risk att utveckla måttliga eller svåra PMS-symptom.

Träning
Var aktiv

Aerobicsövningar, som promenader i rask takt eller simning, har visat sig hjälpa till för att lindra den ångest, depression och nedstämdhet som är kopplad till PMS.

Ät sunt
Ät hälsosamt

Gör dig mindre sårbar för dina känslor genom att äta mer nyttiga saker som fullkorn, frukt och grönsaker och mindre onyttiga saker som socker, fett och salt.

Kaffe
Dra ner på stimulerande ämnen

Du kanske får ett stort kaffesug när du har PMS men det är bättre att du försöker dra ner på kaffe, te och choklad eftersom dessa kan förvärra dina symptom.

Visste du detta?

7
antal dagar som PMS:en kan pågå efter att mensen börjar
3–8 %
av de menstruerande kvinnorna uppfyller definitionen för PMD [2]
30
minuter: mängd daglig träning som rekommenderas för att bekämpa PMS [3]

Fortsätt att lära dig mer

Utforska mer

Dela Twittra