#BloodNormal

Mens är en naturlig del av livet så varför ges den så liten uppmärksamhet på TV och i media i övrigt? Att dölja något så naturligt ökar den skam och pinsamhet som många kvinnor känner i samband med mensen. Låt oss bli mer öppna om det här.

Vår kampanj #BloodNormal har som målsättning att sätta stopp för tabun om mens. Vi har utfört en internetbaserad enkät hos 10 017 män och kvinnor och fann att 74 %* vill se mer realistiska skildringar av mens i reklam. Vi visar realistiska situationer, vi visar blod, vi visar världen att det enda sättet att eliminera stigman är att göra det osynliga synligt.

Genom att föra fram blod i dagsljuset, synliggöra det på våra skärmar och få in det i den allmänna dialogen så bereder vi vägen för framtidens kvinnor på ett positivt sätt. När allt kommer omkring, borde inte samtal om mens vara lika normalt som mensen själv?


[Källor: * Essity beställde en internetbaserad enkät bland 10 017 män och kvinnor i åldersgruppen 13 till 50 år i Storbritannien, Frankrike, Nederländerna, Sverige, Ryssland, Mexiko, Argentina, Sydafrika, Kina och Malaysia. Enkätintervjuer gjordes mellan 18 april och 9 maj 2017. Felmarginalen i den här studien är +/- 0,98 %. Enkäten administrerades av Bilendi, ett världsomspännande research- och marknadsanalysföretag]

Inspirerande samarbeten

Medarbetare Collage bild 01
Medarbetare Collage bild 02

Vi arbetar med begåvade människor runt om i världen med en satsning för att bättre synliggöra mensen bland allmänheten. Från den kända franska skådespelerskan Victoire Dauxerre, till den unge ståuppkomikern Saffron Herndon, kommer vår kreativa klan att uppmuntra kvinnor och tjejer att leva livet fullt ut eller, som vi också säger, ”to live fearlessly”.

Finansiering av fantastiska idéer

Våra stipendier hjälper till att föra fram spännande förslag till färdiga projekt för att hålla dialogen om #BloodNormal flytande. Följ oss för att få de senaste nyheterna om tävlingen och de enastående talanger som vi hittar.

Dela Twittra